Høgkubben fra Spjelkavik

Turbeskrivelse til Høgkubben (450) fra turheisa i Spjelkavik, Ålesund kommune. Her starter man rett på oppoverbakke, før det blir jevnere over skogen. Turen fra turheisa kan også godt kombineres med en tur til Geitnausa, og retur via en annen sti. En rundtur vil ta cirka 3 timer, og man tilbakelegger 10 km. Andre ruter til Høgkubben går fra Eikenosen, Blindheim og Skåthaugen.

Topphøyde                           450 moh.
Høydemeter tur                    410 meter
Lengde tur/retur                   6 km
Tidsbruk tur/retur                 2-2,5 timer
Sti                                         Godt synlig og opptråkket
Sko                                       Anbefaler vanntette sko
Vanskelighetsgrad                BLÅ - middels (mer info)

Helt klart tyngst i starten oppover ved heisa. Jevn stigning etter dette og fine stier. Kan være gjørmete en god del av turen.

Kjør til Spjelkavik, og når du er inne ved Kiwi, så ta av i krysset på motsatt side innover Vasstrandvegen. Avhengig av hvilken retning du kommer fra, så skal du kunne se skilt mot Barnas Lekeland, Turheis eller Stadion. Ta av til høyre når du ser skilt mot turheisa, og deretter til venstre i neste kryss. Litt lenger borti veien, kjør skrått opp til høyre. Står også skilt her. Stor parkeringsplass.

Fra parkeringsplassen er det bare å gå rett frem og oppover bakken. Du kan også ta til venstre på traktorveien, og følge denne et kort stykke opp, før du tar en sidevei til høyre, og ender opp litt lenger oppe i bakken. Dette utgjør ikke noen stor avstand opp. Bakken går helt opp til toppen av turheisa på 300 meter høyde. Stien videre mot Høgkubben starter øst for turheisa. Ved et lite stikryss hvor det står Bigtonhytta i to retninger, gå rett frem over langs hovedstien, og følg deretter videre helt til topps.

Ønsker du å gå videre mot Geitnausa, følg stien østover, og følg skilt mot Bigtonhytta. Ved hytta, følg skiltet sti videre mot Geitnausa. Går litt opp og ned over hauger. Ved retur, gå tilbake til det siste skiltet du passerte på stien, og følg stien mot vest som går ned mellom haugene.

Se også (Ålesund kommune)