Geitnausa

Turbeskrivelse til Geitnausa (456) fra turheisa i Spjelkavik. En topp med utsikt ned mot Brusdalsvannet og utover Ålesund. Alternativt navn er Geitnosa.Turen kan godt kombineres med en tur innom Høgkubben, før man gå ned igjen turheisa. En rundtur vil ta cirka 3 timer, og man tilbakelegger 10 km.

456 moh.

Sko
Anbefaler vanntette sko

BLÅ - middels (mer info)

Turen opp til Geitnausa går i jevnt terreng hele veien. Graderes som middels på grunn av høydemeter.

Kjør til Spjelkavik, og når du er inne ved Kiwi, så ta av i krysset på motsatt side innover Vasstrandvegen. Avhengig av hvilken retning du kommer fra, så skal du kunne se skilt mot Barnas Lekeland, Turheis eller Stadion. Ta av til høyre når du ser skilt mot turheisa, og deretter til venstre i neste kryss. Litt lenger borti veien, kjør skrått opp til høyre. Står også skilt her. Stor parkeringsplass.

Fra parkeringsplassen og bunnen av skibakken, gå opp og til venstre på grusveien. Denne du følge helt til den ender i et myrområde, hvor du går videre fremover i retning Bigtonhytta. Like etter, når stien igjen deler seg i to, ta stien som svinger svakt mot høyre, opp mot et lite åpent myrområde. Du vil her finne en markert sti som går brattere oppover i skogen. Videre vi du komme til et stort myrområde, hvor stien ligger på den høyre siden. Når du nærmer deg enden av myra, så vil stien dele seg i to igjen. Den mest markerte stien vil gå skrått oppover til høyre, mens den andre går skrått  ned til venstre videre langs myra. Velg den svakeste stien ned til venstre (se bilde). Etter et stykke vil du kommer til et kryss med skilt som viser vei til Geitnausa. Du kan nå også se toppen. :-)

For å ta rundturen til Høgkubben, fortsett tilbake til der du kom opp til de siste skiltene. Følg mot Bigtonhytta, og gå forbi hytta langs vannet. Stien ender opp i et nytt kryss hvor det er skiltet mot Høgkubben. Sti hel veien. Følg ruten Høgkubben-Spjelkavik ned igjen til starten av turheisa.