Hornindalsrokken

Turbeskrivelse til Hornindalsrokken (1529) i Sunnmørsalpene. En morsom og spennende tur som gir deg både god utsikt, og en luftig opplevelse om du våger å gå ut til kanten. De fleste kilder viser til en høyde på 1529 meter over havet, men i følge Kartverket og noen andre kilder, er høyden 1526 moh. Omtales også som Honndalsrokken, eller rett og slett Rokken.

1529 moh. (1526 moh.)

Lenge tur/retur
12 km

Tidsbruk tur/retur
5-7 t.

Sti
Merket og godt synlig, med unntak av steinur mot toppen.

Sko
Etter eget ønske

SVART - ekspert (mer info)

Bom
Kr 20,-

Turen til Hornindalsrokken er fysisk mest krevende når du skal opp renna mot ryggen, hvor det er bratt, og enkel klyving kreves flere steder. Stien kan være gjørmete, glatt og det er også en del løs stein. Videre mot toppen kan du måtte passere snø tidligere på sommeren, men det var ikke nødvendig på denne turen. Deler av turen kan oppleves luftig for mange, spesielt den siste delen mot toppen, men det er god plass til å bevege seg.

Du kommer deg hit ved å kjøre til Hellesylt, og videre på rv. 60 mot Stryn, inntil du kommer til Horndøla bru rett etter fylkesgrensen (bilde av den gamle broen ser du på det første bildet i dette innlegget) . Kjør av til høyre, og opp til bomvei som tar deg videre opp til parkeringsplassen.

Fra vest kan du kjøre via Volda og den nye Kvivsvegen. Følg rv. 60 mot Hellesylt.

Om du drar fra Ålesund, er det kortest å kjøre via Hellesylt med i overkant av cirka 1 mil.

Fra parkeringsplassen går du videre langs grusveien oppover ved Hornindalssætra, og ta til venstre på en skogsvei (se bilde). Følg videre langs veien helt til enden - den blir grovere jo lenger opp du kommer. I enden lå det et skilt som viste vei til Hornindalsrokken, og når du ser videre på skrått til høyre, er der både varder og markeringer med rødt for å vise vei. Stien videre tar deg langs vannet "Store Luka" før du kommer til det bratte partiet opp fjellet. Husk å fylle vann her om du trenger det!
Stien opp renna til ryggen er markert med rødt hele veien, og det veksler mellom type sti, med klyving flere steder. Forvent at det kan være både gjørmete og vått på steinene, og lenger oppe blir det mye løs stein og grus.
Oppe på ryggen, så vil du fort se evt. snø som ligger rett frem. Noen spor gikk langs denne, men vi gikk ovenfor i steinur. Du vil se toppen ligge oppe til venstre, men du skal passere den på nedsiden, og deretter svinge og gå opp fra nord (se bilder). Ikke noen spesiell sti i akkurat dette stykket som jeg fant, med unntak av små varder, så gå hvor det føles greit. I den andre enden går du opp, og det står en varde opp i siden. Du skal gå på oppsiden av snøflekken som vises på bildene - helt oppe langs ryggen. Luftig og flott utsikt ned mot Tyssevatnet når du går langs ryggen.