Molladalen

Turbeskrivelse til Molladalen i Ørsta kommune, et utrolig flott sted, hvor du er omringet av spisse tinder på alle kanter, som Jønshornet/Ramoen, Randers topp og Mohns topp. Du kan nå Molladalen både fra Barstadvik og fra Ytre Standal over Molladalsskaret. Mange går fra den ene siden til den andre, men på denne turen er det beskrevet fra Melbøsætra/Barstadsætra i Barstadvik, opp til Storevatnet og retur samme vei.

783 moh (kanten over Storevatnet)

Lengde tur/retur

7 km

Tidsbruk tur/retur

3-4 timer

Sti

Godt synlig hele veien

Sko

Etter eget ønske

RØD - krevende (mer info)

Bom

Kr 20,-

Ruten til Molladalen er i all hovedsak enkel, men på et sted trengs litt enkel klyving for å krysse litt berg. En kjetting er festet for enklere grep.

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy, og fra Festøy følger du videre på E39. Etter i underkant av 4 kilometer, tar du til venstre mot Erdalen på Fv. 64, og følger veien til den svinger ned mot høyre, og du skal svinge til venstre på grusveien videre innover. Etter et lite stykke kommer det skilt om bomvei. Følg veien til du kommer til parkeringen.

Gå videre fra parkeringsplassen, og du ser et skilt med ruter for hele området. Stien mot Molladalen er skiltet og går opp mot venstre. Følg stien videre gjennom skogen, og etter en stund kommer du opp til et mer åpent område hvor stien består mer av myr. Oppe i skogen igjen deler stien seg i to, følg opp til venstre, og snart skal du se litt av de flotte Molladalstindane. I stykket som følger blir det bratt ned på siden, og du vil til slutt komme til området hvor det henger en kjetting. Etter denne blir stien enkel igjen, så bare følg videre oppover mot Storevatnet, og deretter kan du nyte utsikten, eller fortsette på tur videre. En av turene er beskrevet under, og flere kommer etterhvert.

Fortsett til Jønshornet opp Jønshornrenna

Molladalen sett fra Middagshornet

Fra Festøya

Turbildene er tatt 3. juni 2013, og bilder fra Fjellgeita finner du her

1. Ingen problem med å kjøre opp til parkeringsplassen. Det som er problemet etter flommen er å krysse elvene siden broen opp på setra og broa i Erfalen er borte. Men så lenge man følger din veibeskrivelse er det ingen problem.

2. Vil berre opplyse om at bruene som vart skada/forsvant under flaumen no er erstatta/ utbedra. Dette gjer det mulig og krysse elva frå parkeringsplassen på Barstadsætra. Denne har også blitt utbedra etter flaumen og gir no plass til fleire bilar.