Svinetinden fra Vollane

Turbeskrivelse til Svinetinden (1092) i Ørsta kommune, som er et fjell som ligger mellom Rametinden og Festøykollen, og hvor turen opp starter fra Vollane i Barstadvika. Selve toppen er ikke spesielt markert, men er en del av den skarpe eggen som knytter fjellet opp mot Rametinden og Molladalstindane. Ikke en av Svinetindane som ligger på sørsiden av Molladalen.

1092 moh.

Total lengde
8 km

Total tidsbruk
3,5-5 t.

Sko
Anbefaler vanntette sko

RØD - krevende (mer info)

Turen opp til Svinetinden kan være tung for flere, og det gjelder spesielt den siste delen hvor stigningen er hard. Mye av turen går utenfor sti. Opp mot toppen kan mange oppleve det som luftig, spesielt oppe på kanten. Enkel klyving nødvendig noen steder, men kun noen få meter frem til selve toppen er det utsatt, og her bør du ikke snuble. Om den siste delen blir for skummel, så er det bare å nyte utsikten fra der du er. :-)

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy med Fjord1, og fra Festøy følger du videre på E39. Etter i underkant av 4 kilometer, tar du til venstre mot Erdalen på Fv. 64, og følger veien til du passeren en liten bro og ser parkeringen.

Fra Ørsta følger du E39 gjennom Barstadvika og tar til høyre like etter at du kjører over en bro. (se bilder)

Avstand fra Ålesund inkl. ferge cirka 29 km

Sti
Den første delen av turen går gjennom skog, og er her er stien synlig og godt opptråkket. Fra området hvor du går utenfor sti, er det lyng, mose og myr. Anbefaler vanntette sko, og høye sokker fremfor ankelsokker om du går med shorts. Den myke mosen som følger deg helt opp mot toppen er derimot helt super når du skal ned igjen fra fjellet, for den fungerer som støtdempere. Lite steinur, om du ikke velger en rute hvor dette ligger.

Fra parkeringsplassen følger du over broen til hvor du ser at stien starter. Du følger en bekk oppover et lite stykke, før du går til høyre og krysser bekken. Følg videre helt frem til du skal krysse elven. Etter du har krysset elven, går du oppover gjennom en granskog. Denne går et godt stykke, og her er det bra stigning. Ovenfor skogen, følger du skilt videre mot Romestrandhornet. Du passerer deretter noen hytter på Gamlestøylen, og når du kommer til neste bekk, så skal du rett opp til høyre, hvor du kan se en svak sti. Denne stien ender dessverre etter et lite stykke, og herfra må du bare sikte inn mot Svinetinden rett frem. Du skal passere en elv på veien, hvor du bare hopper fra stein til stein. Opp til selve toppen valgte vi en rute mellom steinur, slik det skulle bli enklere å gå opp. Når du kommer lenger opp vil du få en flott utsikt mot Rametinden, og du vil naturlig gå mot en steinrygg i midten.. Vi gikk på høyresiden av denne, og fulgte så langt vi kom før vi krysset steinene like før toppen. (se bilder for bedre oversikt). Toppen ligger til høyre, og her må du gå over et kort utsatt område, mens et annet utsiktspunkt ligger lengst til venstre.

Alle turer alfabetisk

Utsikt fra kanten mot nordre Sunnmøre. Hjørundfjorden til høyre på bilde, og indre deler av Ålesund til venstre.

Avkjørsel fra Festøya
Avkjørsel fra Ørsta

Starten på stien

Gå mot Romestrandhornet
Oppe ved hyttene
Ta til høyre ved bekken
Målet synlig langt der oppe
Gå der du føler det er best, og sikt deg inn mot fjellet (mindre steinur på venstresiden hvor vi gikk)
Hørte et brak og ble vitne til steinsprang. Ingen fare! :-)
Oppe i det bratte partiet

Hvor du kommer til ryggen av steiner
Helt greit å gå på siden her
Kryss hvor det føles naturlig. Du ser toppen oppe til høyre
Utsikt mot Rametinden. Flott! :-)
Du er straks oppe på kanten! :-)
Festøykollen til høyre, Sulafjellet rett frem og Hareidlandet til venstre.
Klovekinn og Masdalshornet bak
Festøykollen. Sula, Ålesund og Haram bak
Hjørundfjorden
Molladalstindane med Jønshornet/Ramoen fremst
Selve toppen noen meter frem over utsatt område.
På vei ned igjen

Turbildene er tatt i mai 2013, hvor selve bildene til Svinetinden er fra 28. mai. Flere bilder fra Fjellgeita finner du her