onsdag 19. august 2015

Langenestinden

Turbeskrivelse til Langenestinden (1206) fra Store-Standal, Ørsta kommune. Alternativt også Standalhornet. En mindre brukt fjelltopp om man sammenligner med fjellene i nærheten, men her får man vel så god utsikt utover Hjørundfjorden.

1206 moh.

Lengde tur/retur

7-8 km

Tidsbruk tur/retur
4-5 timer

Sti og merking

Sti for det nesten hele veien. Delvis merket. Ikke skiltet.

Sko

Kan nok være vått her, men tørt terreng når jeg selv gikk. Opp mot toppen, så trengs det sko som sitter godt, siden det blir en del steg sidelengs.

RØD - krevende (mer info)

Den verste delen av turen er det siste bratte stykket opp, som også føles ganske luftig, men teknisk så er turen ikke spesielt vanskelig. Det er litt enkel klyving noen steder, men ellers går man som normalt. Det er ikke et sted man skal ha hastverk, og vær også oppmerksom på at steiner som løsner, kan skade andre lenger nede. Toppen er også av det luftige slaget!

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy, og fra fergekaien på Festøy, følger du rett frem mot Store-Standal, ikke til høyre på E39. Følg innover langs Hjørundfjorden til du kommer til Store-Standal,og fortsett på grusvei i retning Ørsta. Når du kommer over skogen, vil du se en kraftstasjon fra Tussa på høyresiden av veien. Her er det plass til flere biler.

Til venstre for kraftstasjonen går det en grusvei oppover. Denne følger du helt til enden, hvor du finner stien til venstre for et lite bygg. Et lite stykke etter dette deler stien seg. Gå til høyre, kryss elva, og stien tar deg videre opp til Fladalsvatnet. Oppe ved vannet, skal du krysse elva og gå rett mot fjellet. Her forsvinner stien, men det står noen varder som viser vei. Bruk bildene for å se retningen.
Oppe i sida skal du først passere over en liten renne, før du kommer til den mest markerte renna i fjellsida. Her finner du en liten sti, som først går direkte i renna, men deretter oppe til venstre for den. Hold deg til venstre for renna til du kommer opp til enden av den. Her deler den seg opp i tre små renner. Velg den i midten, og følg stien videre til toppen.
Det er vanskelig å se for seg ruta med tekst. Anbefaler å se på bildene, og ha mulighet til å se bildene på turen, så er det enklere å forstå hvor du skal finne frem i starten. Lenger oppe er det en vag, men god sti, så det var ikke noe problem å finne frem.