Frostadtinden fra Reset

Turbeskrivelse til Frostadtinden (807) fra Reset i Vatnedalen/Nakkedalen, Du kan både gå opp og tilbake samme vei, eller ta en rundtur via Vatneskaret for litt variasjon, hvor avstanden er cirka den samme. En mer brukt rute til Frostadtinden, er fra Høgsætra nærmere Skodje.

807 moh.

Lengde tur/retur

ca. 9 km

Tidsbruk tur/retur

2,5-3,5 timer

Sti og merking
Skiltet og merket. Synlig sti, men vag i noen korte områder

Sko

En god del myrområde, så vanntette sko kan være en god ting

BLÅ - middels

Turen opp til Frostadtinden er ukomplisert. Brattest opp langs fossen, og her kan det være noen få berg som kan være ubehagelige når det er vått.

Følg E136 ut av Ålesund til du skal svinge til venstre mot Skodje/Brattvåg på 661.

(Alternativt kan du kjøre fra Ålesund mot Ellingsøy på 658 (undersjøisk tunnel), og følge hele Ellingsøya på 107 videre mot Skodje kommune. Denne veien ender i et kryss hvor du kjører inn på 661 mot Brattvåg.)

Fra begge alternativene følger du videre mot krysset hvor du følger 661 videre mot Vatne. I Vatne sentrum kjører du rett frem mot Fiksdal, og følger videre på veien et godt stykke, til du kommer til det høyeste på fjellovergangen, med en sto parkeringsplass til høyre. Hvis du passerer kommunegrensen til Vestnes, har du kjørt for langt.

Fra parkeringsplassen ser du skiltet mot Frostadtinden, og her er det bare å følge stien. Noen steder delte den seg opp, men møttes igjen like etterpå. Gå uansett i retning av fossen, og stien vil ligge på venstresiden av denne. På denne turen hadde det vært mye nedbør dagene før, så det var også mye vannføring. Ovenfor fossen, kommer du til Skålsvatnet, og stien krysser elva der vannet renner ut. Etter et stykke med myr og relativt flatt terreng, så kommer du til ryggen videre mot toppen. Her er stien mer brukt, siden dette også er hvor ruten fra Høgsætra kommer opp. Med andre ord er den lett å følge helt til toppen. Toppvarden du kommer til er ikke på selve toppen, men noen meter lavere. Det høyeste punktet ligger litt lenger borte langs ryggen.