Vallahornet

Turbeskrivelse til Vallahornet (830) i Ørsta. Turen starter ved Vikegeila Vassverk, og er helt identisk med ruten til Saudehornet, med unntak av den aller siste delen. Fjellet deles som egen tur, slik den er enklere å finne.

830 moh.

Lengde tur/retur
4-5 km

Tidsbruk tur/retur
2-3 t.

Sko
Etter eget ønske. Fin og tørr sti, men ved regn kan det nok litt gjørmete..

Sti
Godt synlig hele veien.

RØD - krevende

Antall høydemeter tilsvarer en rød vanskelighetsgrad, men ellers er dette en enkel tur med fin sti helt til toppen.

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy, og videre mot sentrum av Ørsta. Du vil passere folkehøgskolen, og veien går strakt videre. Den vil til slutt svinge svakt mot høyre, og her skal du ta av til venstre mot Vikegeila (se bilde). Følg veien rett opp. Det blir en grusvei, før den stopper ved vannverket.

Fra Volda i sør kjører du gjennom sentrum av Ørsta, og i rundkjøringen ved hotellet, følger du videre mot Ålesund. Etter dette vil veien gå strakt frem, og ende i en liten bakke, før den svinger svakt til venstre. Ta av til høyre opp Vikegeila. Følg veien helt opp til vannverket.

Fra parkeringsplassen følger du bare oppover grusveien, eller langs stien som går parallelt. Når grusveien svinger skarpt til venstre, vil du se et skilt på høyresiden av veien, som viser stien videre mot Saudehornet og Vallahornet. Når du passerer elven, så husk å fylle vann om du trenger det. Stien går forbi en lite hytte oppover, og  like før ryggen, deler stien seg opp i to, med Vallahornet til høyre, og Saudehornet opp til venstre. Følg stien skrått til høyre, og det gjenstår bare et kort stykke før du er fremme ved toppen! :-)