søndag 17. august 2014

Saudehornet

Turbeskrivelse til Saudehornet (1303) i Ørsta kommune. En fin og kjent topp i Sunnmørsalpene, hvor også motbakkeløpet "Saudehornet Rett Opp" arrangeres. Turen starter fra Vikegeila vassverk. Flott utsikt i alle retninger! :-D Turen kan godt kombineres med en tur innom Vallahornet.

1303 moh.

Lengde tur/retur
6 km

Tidsbruk tur/retur
4-5 t.

Sko
Etter eget ønske. Fin og tørr sti, men ved regn kan det nok litt gjørmete, og glatt på berga.

Sti
Merket med blå farge, og godt synlig helt til toppen. Enkelt å finne frem.

SVART - ekspert (mer info)

Det aller meste av turen går jevnt oppover i fin sti, men det siste stykket til toppen er ganske bratt, og føles godt på kroppen. Her kan det også føles luftig, og det samme gjelder selve toppen. Stien er her for det meste grei, men noen steder er det mer steinur, og litt enkel klyving kreves.

Fra Ålesund følger du E136 og videre på E39 mot Bergen. Ta ferge fra Solavågen til Festøy, og videre mot sentrum av Ørsta. Du vil passere folkehøgskolen, og veien går strakt videre. Den vil til slutt svinge svakt mot høyre, og her skal du ta av til venstre mot Vikegeila (se bilde). Følg veien rett opp. Det blir en grusvei, før den stopper ved vannverket.

Fra Volda i sør kjører du gjennom sentrum av Ørsta, og i rundkjøringen ved hotellet, følger du videre mot Ålesund. Etter dette vil veien gå strakt frem, og ende i en liten bakke, før den svinger svakt til venstre. Ta av til høyre opp Vikegeila. Følg veien helt opp til vannverket.

Fra parkeringsplassen følger du bare oppover grusveien, eller langs stien som går parallelt. Når grusveien svinger skarpt til venstre, vil du se et skilt på høyresiden av veien, som viser stien videre mot Saudehornet og Vallahornet. Når du passerer elven, så husk å fylle vann om du trenger det. Stien går forbi en lite hytte oppover, og  like før ryggen, deler stien seg opp i to, med Saudehornet videre opp til venstre, mens til høyre går stien mot Vallahornet. Fra ryggen og videre til toppen blir det brattere, luftigere og mer krevende sti, men du er snart oppe!