Kvitnykja

Turbeskrivelse til Kvitnykja/Kvitnyken (1244). Turen starter fra Kjersemsetra på Kjersemfjellet/Vaksvikfjellet, og man har god utsikt til blant annet Lauparen, Høgsvora, og rett ned til Tresfjorden.

1244 moh.

Lengde tur/retur
7-8 km (cirka)

Tidsbruk tur/retur
3,5-5 t.

Sti
Merket og skiltet. Synlig det meste hele veien.

Sko
Anbefaler vanntette sko

RØD - krevende

Turen graderes som krevende på grunn av antall høydemeter, og stigningen opp ryggen er tidvis ganske bratt og tung. Et kort stykke går ryggen over i en egg, hvor flere nok vil føle det som litt luftig, men det var en fin sti her, og hadde ikke selv behov for støtte med hendene.

Fra Ålesund kan du følge E136/E39 til du passerer Sjøholt. Sving deretter til høyre mot Stordal/Geiranger på rv. 650. Kjør til du kommer til avkjørsel mot Vaksvikfjellet på venstre side, og følg denne veien 7,7 km, og deretter til høyre mot Kjersemsetra (privat vei). Parkering finner du langs høyresiden av veien, rett før du kommer til hyttene.

Fra parkeringsplassen går du rett frem langs en grusvei, over en liten trebro, og deretter helt til enden av veien, hvor det står skiltet mot Kvitnykja. Stien går oppover i myr, før det blir tørrere skogbunn, og etterhvert åpent landskap. Hele veien er både trær og steiner merket med rødt, så du finner enkelt frem. Gå langs siden av fjellet til du kommer til neste skilt, og her går du til venstre med retning rett opp ryggen. Husk at det ikke er selve toppen du ser her, for den gjemmer seg litt lenger bak. Stien mot ryggen var vag i starten, men igjen følger du bare pinner/varder merket med rødt, og litt lenger oppe ble stien igjen tydeligere. Videre til toppen veksler det litt mellom steinur og sti, før du kommer til stykket med den litt smalere egga. Toppen følger like etter, og den første varden du kommer til er selve toppvarden og høyeste punkt. men du kan også se en varde i enden, med en skikkelig stup på høyresiden. Ønsker du å gå videre til den neste, så er dette enklere enn det kan se ut, for stien går bak og langs siden av egga (se bilde).