Jønshornet/Ramoen fra Molladalen

Turbeskrivelse til Jønshornet/Ramoen (1419) fra Molladalen og opp Jønnshornrenna. På denne turen får du oppleve noe av det beste Sunnmøre kan tilby, med Molladalen som er et turmål i seg selv, men som også er utgangspunkt for mange flotte turer i Molladalstindane. Jønshornet er det høyeste av disse, og er også et godt kjent fjell i Sunnmørsalpene, og turen opp Jønshornrenna er bratt, spennende og ligger i utrolige omgivelser. Den andre ruta til toppen er Jønshornet via Rametinden, og den starter ved Vollane nærmere Barstadvika.

Dette innlegget er en forlengelse av turen til Molladalen, og bildene/tekst viser kun ruten opp Jønshornrenna, fremfor å måtte kopiere opp alt i to innlegg. Høydemeter, lengde og tidsbruk er derimot helt fra starten ved Melbøsætra/Barstadsætra.

1419 moh.

Lengde tur/retur

9 km

Tidsbruk tur/retur

6-8 timer

Sti og merking

Sti helt til toppen. Merket med varder flere steder, men ikke skiltet.

Sko og utstyr

Velg sko du er trygg på, og som ikke er glatte på stein. Det kan være gjørmete langs ruten, og myrområder opp mot Molladalen.

SVART - ekspert

Turen opp Jønshornrenna byr på både en del klyving, luftighet, og noen steder også er det også utsatt terreng. Sammenlagt med turen opp til Molladalen, blir dette en tung tur, og den graderes som svart. På grunn av type sti, og en god del berg og stein, vil jeg ikke selv anbefale å velge denne ruten i regnvær.

Turbeskrivelse til Molladalen

Det første som er viktig for turen videre fra Molladalen, er å lokalisere Jønshornrenna. Når du kommer opp til Storevatnet, så er det renna du ser rett til venstre for deg (se bilde).
Du kan også se antydninger til stien oppover. Når du runder av den lille bukten lengst nord for Storevatnet, så skal du snart se varder og stien som går oppover i delvis steinur, og opp her skal du gå. Det går også en sti skrått oppover til høyre, men denne krysser renna, og fortsetter videre i retning Mohnsrenna lenger inne i dalen.
Stien går litt frem og tilbake et godt stykke oppover, før den svinger til høyre på grunn av et fjellvegg rett ovenfor. Her krysser du noen berg, før du kommer opp i et brattere område, hvor det er enkel klyving. Etter dette går stien i fint terreng, inntil du står nedenfor eggen.
Her deler stien seg i to, med en som går til høyre og rett opp, mens det også går en sti videre til venstre. Stien opp til høyre er kortest.
Oppe på eggen følger et kort stykke med sti, før du kommer til det vanskeligste stykket på turen. Her blir det litt klyving, og det kan føles luftig og utsatt for mange. Trekk ned mot venstre og velg en rute som føles grei.
Det aller siste stykket til Jønshornet er langt enklere, og det er flere stier. Toppen kan være vanskelig å skille fra resten av landskapet, for det er kun noen steiner som ligger oppå hverandre. Det er den som ligger lengst til venstre der oppe (se bilde). For å komme helt opp til den lille toppen, må du krype gjennom et hull mellom steinene, evt. gå på utsiden av disse.  Utsikten som venter er heftig! :-)

Turbildene er tatt 28. august 2014, men med to toppbilder fra juli 2013 (var så opptatt av utsikten, at jeg glemte å ta de siste bildene mot toppen).

1. Planlegger tur til sommeren. Første stopp Ramoen (fra Vollane ved Barstadvika), derfra ned til Molladalen og opp til Mohns topp og videre til Randers topp, derfra ned igjen til Molladalen til Barstadvika. Dette innlegget var til stor hjelp med mange bilder og detaljerte beskrivelser. Veldig nyttig!

1. Tusen takk for en fin tilbakemelding! Glad for at siden kommer til nytte, og ønsker deg en veldig fin tur i sommer. Ikke så mye som slår dette flotte området. :-)

2. Hei! Takk for en nyttig rutebeskrivelse med fine bilder :) Jeg lurte på om man ved å velge ruta til venstre oppe i renna (der stien deler seg, medfører at man unngår det du beskriver som turens "vanskeligste stykke".

1. Takk for det! :) Du må passere det vanskeligste stykket uansett hvilken sti du tar her. Forskjellen er bare hvor kjapt du kommer deg opp på eggen. :)

3. you're actually a excellent webmaster. The web site loading speed is amazing.

It sort of feels that you are doing any distinctive
    trick. Moreover, The contents are masterpiece. you've performed a excellent
    activity in this subject!