Kongsvollen

Turbeskrivelse til Kongsvollen (683) Løsethornet brukes også som navn, og turen starter nettopp på Løset. Nabofjell til Blåtinden, som er det høyeste fjellet i Ulstein kommune og på Hareidlandet.

683 moh.

Lengde rundtur
9 km

Tidsbruk rundtur
3-4 t.

Sti
Godt synlig og merket.

Sko
Litt myr underveis, så anbefaler vanntette sko

BLÅ - middels

Turen har ingen spesielt tunge partier. Den tyngste delen er opp mot Kvamstua, og den siste stigningen mot toppen, som kalles Bukketrappa. Her kan det også føles litt luftig for noen, og litt enkel klyving kan forekomme. Det er plassert tau man kan bruke som støtte.

Fra Hareid sentrum følger du rv. 61 hele veien til du kommer opp mot eidet (det høyeste punktet på veien mellom Hareid og Ulstein). Ta til venstre som vist på bildet, og til venstre igjen ved neste kryss, og følg beskrivelse under.

Fra Ulsteinvik følger du rv. 61 mot Hareid, og tar til høyre rett etter at du passerer krysset hvor man tar av til Varleitet. Ta til høyre igjen i neste kryss, og følg beskrivelse under.

*Følg veien helt til du får Fjellsvatnet på høyresiden. Etter at du kjører over en liten bro, så kommer du til et område hvor det er plass til å parkere bilen langs veien. Her er det også en vei som går inn til venstre, og innover mot et hytteområde. Det er også denne veien du skal følge for å finne stien.

Du kan også kjøre til Haddal, og følge veien som går opp forbi skolen for å komme hit. Hva som er kortest avhenger av hvor du kommer fra. :-)

Fra parkeringen går du over en liten bro, og følger veien videre innover hyttefeltet så langt grusen går. I den siste delen betyr det å ta veien  skrått opp til venstre, og deretter rett frem inn på en liten traktorvei. Når du kommer ut av skogen, så vil du snart komme til stien som starter skrått til høyre. Denne går i retning Kvamstua, eller enden av ryggen. Langs myra er det skiltet en hvit pil mot høyre, men fortsett rett frem. Du passerer snart en steingard som markerer grensen mellom Hareid og Ulstein. Oppe på ryggen, deler stien seg i to, og du skal naturlig nok til høyre, og like etter kommer turboka til Kvamstua. Videre langs ryggen mot Kongsvollen går det litt opp og ned, men i enden kommer man til Bukketrappa, først en liten stigning med ett tau, og deretter en stigning med flere tau oppover steinene. Tauene er kun for hjelp, og for min egen del brukte jeg hverken tau eller hender for å gå opp her. Valgte en sti som gikk rett opp langs midten, men det er også en sti lenger nede i siden, som ikke er like god.

Over: Utsikt fra toppen og innover mot Vartdalsfjorden og Storfjorden

Over: Kongsvollen :-)

Over: Stien går først bort til enden av ryggen

Over: Steingarden markerer grensen mellom Hareid og Ulstein kommune

Over: Et tilbakeblikk mot Løsetvatnet og Garnestua

Over: Utsikt mot Melshornet og Snipsøyrvatnet

Over: Kongsvollen i det fjerne

Over: Vartdalsfjorden

Over: Like før Bukketrappa og toppen

Over: Bukketrappa

Over: Et av tauene som er satt opp

Over: Fra toppen mot Melshornet og Hareid

Over: Fra toppen mot Ørstafjorden til venstre, og Voldafjorden innover til høyre.

Over: Fra toppen mot Blåtinden

Over: Fra toppen mot Garnestua

Over: Fra toppen mot Vartdalsfjorden

Over: Utsikt ned mot Løsetvatnet, og parkering og veien helt til venstre