Gimsdalstinden

Turbeskrivelse til Gimsdalstinden (1007) i Sykkylven kommune, som vises i sin flotte, spisse form når kommer inn Straumsdalen. Gimsdalstinden ligger til venstre i dalen, mens det mer kjente Straumshornet ligger til høyre. Man kan også gå videre til Hammarsettinden om man ønsker det, men det ble ikke gjort på denne turen.

1007 moh.

Lengde tur/retur
8 km

Tidsbruk tur/retur
3-4 t.

Sti
Synlig, delvis merket, men ikke skiltet

Sko
Etter eget ønske

RØD - krevende

Bom
Kr 20,- per dags dato

Turen har en god og jevn stigning til toppen, uten noen spesielt bratte partier opp. Det kreves enkel klyving noen steder langs eggen, og det er litt steinur hvor man må støtte opp med hender. Mange vil nok oppleve turen som luftig, men ikke i like stor grad som f.eks. Straumshornet.

Fra Sykkylven fergekai følg fv. 60 til du skal ta av til venstre mot Vik ved Statoil-stasjonen, og ta av igjen til høyre igjen i neste kryss. Følg veien videre noen hundre meter til du kommer til en ny bensinstasjon. Ta til venstre her. Følg veien og du vil komme til privat bomvei i enden av boligfeltet. Kjør videre på grusveien innover dalen. Ved et kryss, hvor veien deler seg i en øvre og en nedre del, følg den nedre til venstre. Finn parkering ved Skålholtbrua (se bilde)

Fra parkeringen, følg over broen og videre langs grusveien innover dalen. Du passerer Skålholten underveis, et flott, rødt og gammelt bygg. Litt lenger inne i dalen kommer du til en åpen plass, hvor du kan se en sti som går oppover i skogen. Følg denne opp til du igjen kommer til grusveien/traktorveien, og gå til venstre. Etterhvert går veien over til å bli en sti, og den vil dele seg opp to ganger. Begge gangene går du opp til høyre, og når du går til høyre siste gang kommer du inn i et myrområde. Et nytt skogsområde kommer like etter, men deretter kommer du opp på selve ryggen. Du finner en postkasse før det mest luftige partiet, om du ikke ønsker å gå helt opp. Videre opp langs toppen veksler det litt mellom steinur, enkel klyving og sti, og et sted deler også stien seg i to, og du kan velge en sti langs siden av fjellet, eller en opp langs eggen. Foretrakk selv sistnevnte, for stien langs siden føltes løsere og mer usikker. God tur! :-)

Over: Utsikt fra eggen mot Sykkylven

Over: Fra fv. 60 Ta av til venstre, og deretter til høyre forbi bensinstasjonen

Over: Ta av til venstre ved ny bensinstasjon, og følg veien videre

Over: Straumshornet til høyre, og den høyere Dravlausnykjen til venstre.