Sandtinden

Turbeskrivelse til Sandtinden (1065) i Vestnes kommune, som også er samme rute som til Sprovstinden (1194) som ligger lenger bak. Man starter fra skitrekket på Ørskogfjellet, og følger dette til enden, og deretter opp langs ryggen til toppen.

1065 moh.

Lengde tur/retur
5-6 km

Tidsbruk tur/retur
3-4 t.

Sti
For det meste kun antydninger til sti

Sko
Etter eget ønske

RØD - krevende

Det tyngste med turen er at det i all hovedsak ikke er noen tydelig sti, så det krever litt ekstra energi, og det føltes mer ut som en tur på tusen høydemeter. Etter at man passerer slutten på skitrekket, kommer det også et område med steinur som er ganske løst.

Følg E136/E39 til Ørskogfjell Skisenter - skilt merket "Skitrekk 0,3", og du finner plass for å parkere helt i starten av veien.

Fra bilen følger du bare oppover mot skitrekket, hvor veien er stengt med bom. Oppe ved starten av trekkene, kan du følge langs trekket lengst til venstre, for dette trekket leder til ryggen av fjellet. Du kan alternativt velge en litt slakere stigning i bakken til høyre. Oppe ved toppen hvor trekket ender, skal du gå til venstre og oppover i en litt løs steinur. Fulgte mot det som så ut som en varde lenger oppe, men var nok en mer naturlig plassering av steinen. Når du kommer over det første området med steinur, blir det mindre bratt, og mer mose og lyng. Det står også noen varder, og er bruddvis med sti til toppen. Det er enkelt å finne frem. Det er flere store varder oppe på topplatået. Ønsker du å gå videre mot Sprovstinden, kan du følge langs ryggen helt bort. På denne turen var det derimot litt for mye snø for de stakkars skoene, til å komme seg bort til neste fjell. :-)