Urfjellet fra Slyngstad

Turbeskrivelse til Urfjellet (839). Denne turen går fra Slyngstad, men man kan også gå opp fra Reme. Om man ønsker en litt lenger tur, kan man følge videre mot Storfjellet på 950 meter. Urfjellet gir en flott utsikt mot Sunnmørsfjella i sør.

839 moh.

Merket og godt synlig.

Sko
Anbefaler vanntette sko

RØD - krevende (mer info)

Turen til Urfjellet går oppover i etapper, og den tyngste stigningen kommer cirka halvveis, når man går ut av traktorveien og opp i fjellsiden. Her kan det også vår vått, gjørmete og glatt. Ellers er det bare å følge fin sti hele veien.

Følg E136 ut av Ålesund til du skal svinge til venstre mot Skodje/Brattvåg på 661.

(Alternativt kan du kjøre fra Ålesund mot Ellingsøy på 658 (undersjøisk tunnel), og følge hele Ellingsøya på 107 videre mot Skodje kommune. Denne veien ender i et kryss hvor du kjører inn på 661 mot Brattvåg.)

Fra begge alternativene følger du til krysset like utenfor Vatne. Du tar til venstre på 659 videre mot Brattvåg. Fra dette krysset kjører du 3,5 km (rundt fire minutter) til du kommer kjører over en bro. Sving deretter umiddelbart opp til høyre og kjør videre oppover grusvei. Parkering og startsted finner du på venstresiden av veien, hvor det står en benk og postkasse. En større plass for parkering finner du også litt lenger fremme i veien på høyresiden av veien.

Fra parkeringsplassen følger du grusveien opp til de to hyttene, før du følger en sti som begynner til venstre for disse. Stien går et lite stykke gjennom skogen, før du ender opp på en skogsvei. Gå oppover til høyre og følg denne opp i Rimedalen hvor skogen tar slutt. Se etter en varde til høyre for deg som markerer starten på stien oppover mot Urfjellet (se bilde). Den første delen av stien har en god stigning, og kan være våt og glatt. Når du kommer opp mot Remeheia, så flater det ut. Stien går ikke direkte mot Urfjellet, men går bort i enden, og svinger tilbake opp ryggen. Stien er synlig, og det er hele veien videre enkelt å finne frem. :-)