Snaufjellet fra Giskemo

Turbeskrivelse til Snaufjellet (893) ved Sjøholt. Startsted ved Giskemosaga, og opp til toppen via Lisetsetra.

893 moh.

Lengde tur/retur
10 km

Tidsbruk tur/retur
3,5-4,5 t.

Sti
Skogsvei og synlig sti opp et stykke forbi gamle Lisetsætra.

Sko
Anbefaler vanntette sko

RØD - krevende (mer info)

Turen til Snaufjellet har en jevn og fin stigning helt til toppen, uten noen vanskelige partier.

Fra Ålesund kan du følge E136/E39 forbi Sjøholt, og like før veien starter på stigning mot Ørskogfjellet, så ta av til høyre mot Giskemo. Følg forbi bilvraksplassen, over en liten bro, og ta til venstre inn mot sagverket. Det er flere plasser å sette fra seg bilen.

Fra parkeringsplassen ved sagbruket, kan du se tre veier som går videre. Velg veien i midten av de tre, som leder frem og oppover i skogen (se bilde). Følg skogsveien oppover, og gå til høyre de to gangene veien deler seg opp. Den andre gangen veien deler seg, vil du også se skilt mot Lisetsætra. Følg til Lisetsætra som kommer like etter, hvor skogsveien går over i sti opp til venstre. Følg stien opp til Gamle Lisetsætra, og gå til venstre ved det nest siste bygget, og gå mellom skaret. Du kan se varden til Snaufjellet fra dette området. Gå videre oppover Øyagrova på synlig sti. Etter et stykke forsvant stien, mulig under snøen et sted, men så bare antydninger til sti noen få steder videre. Sikt inn på varden mot toppen, og gå hvor det passer. Terrenget er fint å gå i. Selve toppunktet av fjellet ligger litt videre bak varden, men på grunn av sterk vind snudde vi her.

Ved Gamle Lisetsætra forsøkte vi først å gå rett fram opp til en liten høyde. Det stod skiltet oppover mot Snaufjellet, men vi fant ingen synlig og logisk sti, men på turen nedover gikk vi ruten som er beskrevet. Her var det også vindstille :-)