Signalen, Valderøyfjellet via Sætredalen

Turbeskrivelse til Signalen (231) i Giske kommune. Denne ruten starter på nordsiden av Valderøya, og går opp i Sætredalen. Du kan velge to stier til toppen, eller bruke dem begge for en rundtur. Den innerste stien går direkte til toppen, mens den ytterste følger langs fjellkanten. Ikke stor forskjell i avstand, men den ytterste stien hadde mer utsikt. Den innerste er merket rødt, og den ytterste gul. Andre ruter til toppen er blant annet fra Skjong og Valderhaug.

Topphøyde                   231 moh

Høydemeter tur             210 meter
Lengde tur/retur            3 km (cirka for begge alternativer)
Tidsbruk tur/retur          1-1,5 t.
Sti                                  Godt synlig. Ikke merket.
Sko                                Anbefaler vanntette sko
Vanskelighetsgrad         GRØNN - enkel

Turen opp til Signalen er jevn og enkel. Den innerste stien er brattere. En god del gjørme langs begge stiene.

Fra Ålesund følger du rv. 658 gjennom to undersjøiske tunneler, og kjør langs Valderøyfjellet helt til du kommer til krysset hvor du tar av til høyre mot Valderhaug/Gjøsundsæter. Følg veien forbi innkjørselen til Rema 1000, og ta til høyre inn på Glopvegen i neste veikryss. Kjør rett frem på asfalt, og deretter over på grusvei. Når veien svinger 90 grader opp til venstre, finn parkering på venstresiden. Plass til flere biler.

Fra parkeringsplassen gå opp og til venstre, og følg langs gjerdet ved steinbruddet. Stien vil starte like etter med en skilt som viser vei, og går videre oppover mot demningen. Oppe ved demningen deler stien seg i to. Rett frem inn mellom trærne er den korteste ruten rett til topps. Velger du å gå til høyre, så vil stien følge langs kanten av fjellet før den svinger tilbake mot toppen. For begge alternativer er det bare å følge stien hele veien. Enkelt å finne frem! :-)