Blåtinden

Turbeskrivelse til Blåtinden (697) i Ulstein kommune, som er den høyeste toppen i kommunen. Denne turen går fra Ringstaddalen like ovenfor Haddal. Nabofjell er Kongsvollen, Grøthornet og Haddalshornet.

Topphøyde                          697 moh.
Høydemeter tur                   600 meter
Lengde tur/retur                   6 km
Tidsbruk tur/retur                 2-3 t.
Sti                                         Godt synlig og merket. Litt myr i starten.
Sko                                      Anbefaler vanntette sko
Vanskelighetsgrad                BLÅ - middels (mer info)

Turen til Blåtinden er tyngst opp langs siden i starten, men er forøvrig en ukomplisert tur med sti hele veien til toppen.

Kjør til Haddal i Ulstein kommune, som ligger langs rv. 653 mellom Ulsteinvik og Eiksund. Uavhengig av hvilken retning du kommer fra, så tar du av og følger veien som går gjennom bygda, og følger denne til kommer til veikrysset hvor du ser skolen rett ovenfor. Kjør opp forbi skolen, og følg til du kommer til parkeringsplassen (se bilde).

Fra parkeringen følger du skiltet og stien videre over et myrområde, før stien går oppover i en steinur. Stien svinger deretter mot venstre og følger skrått oppover fjellet. Du vil snart komme til Hundelaupsvatnet, hvor stien deler seg opp med Kongsvollen til venstre og Blåtinden til høyre. Følg bare videre stien til Blåtinden. Enkelt å finne frem! :-)