Oterfjellet

Turbeskrivelse til Oterfjellet i Vestnes kommune, Romsdal. Nabofjell til Melen og Frostadtinden. Turstart går fra Reset ved grensen mellom Haram og Vestnes.

Topphøyde                         728 moh.
Høydemeter tur                   423 meter
Lenge tur/retur                    8 km
Tidsbruk tur/retur                2,5-3,5 t.
Sti                                        Merket og synlig hele veien. Ikke skiltet.
Sko                                      Anbefaler vanntette sko
Vanskelighetsgrad               BLÅ - middels (mer info)

Turen til Oterfjellet byr ikke på noen vanskelige eller bratte partier. Svak stigning frem til foten av fjellet, og deretter jevn stigning til toppen. Fin sti hele veien, men det kan være vått.

Følg E136 ut av Ålesund til du skal svinge til venstre mot Skodje/Brattvåg på 661.

(Alternativt kan du kjøre fra Ålesund mot Ellingsøy på 658 (undersjøisk tunnel), og følge hele Ellingsøya på 107 videre mot Skodje kommune. Denne veien ender i et kryss hvor du kjører inn på 661 mot Brattvåg.)

Fra begge alternativene følger du videre mot krysset hvor du følger 661 videre mot Vatne. I Vatne sentrum kjører du rett frem mot Fiksdal, og følger videre på veien et godt stykke, frem til du ser Melen og en stor parkeringsplass på din høyre side.

Avstand fra Ålesund 45 km

Fra parkeringsplassen starter stien på venstresiden av et fundament (her stod det tidligere en båt med informasjonsskilt). Følg stien videre helt til du kommer til en elv, hvor stien deler seg. Skal man til Melen, krysser man elven her, men til Oterfjellet kan du følge stien videre fremover dalen. Du vil se en enslig hytte som ligger lenger inne, med Oterfjellet i bakgrunnen. Stien kommer først til å passere elven, og deretter denne hytta lenger inne, men stien var merket med pinner og opptråkket helt inn, så det skal være greit å finne frem. Etter hytta går stien videre inn mot foten av Oterfjellet, før den går opp langs ryggen.
Selv om bakken var bunnfrossen nå i januar, var det enkelt å se at store deler av stien kan være våt og gjørmete i varmere vær.