Slogen fra Patchellhytta

Turbeskrivelse til Slogen (1564) fra Patchellhytta. De normale rutene opp til Slogen er fra Patchellhytta (denne turen), og fra Øye opp Slogråsa. Fra Øye er det rett på sak med 1500 meter opp på bare 3 kilometer, mens via Patchellhytta er det lengre avstander, og mindre intens stigning, så her spørs det hva man foretrekker.

Det er flere alternativer for å komme seg til Patchellhytta, men for min egen del gikk jeg fra Liasætra via Habostaddalen, og dette er delt opp i et egen turbeskrivelse fra tidligere i år.

1564 moh.

746 meter / totalt 1146 meter fra Liasætra

Lengde tur/retur
6-7 km / totalt 18-19 km fra Liasætra

Tidsbruk tur/retur
3-4 timer / totalt 6-8 timer fra Liasætra

Sti
Godt synlig det meste av veien, med unntak av den første steinura. Merket med varder.

Sko
Anbefaler vanntette og solide sko

SVART - ekspert (mer info)

Turen til Slogen fra Patchellhytta går for det meste i steinur, og noen steder er stigningen bratt. Fin sti det aller meste av turen, men vær obs på gjørme og mange løse steiner. Det blir ikke klyving før man er helt oppe ved toppen, og her er det ekkelt hvis det er vått. Toppen er liten, luftig og utsatt. Mange vil nok oppleve også deler av turen opp som luftig. Kombinert med at du også må komme deg til Patchellhytta, så blir dette en svart gradering.

Patchellhytta fra Liasætra

På baksiden av Patchellhytta finner du stien som går skrått videre opp mot Slogen. Følg til du kommer til et skilt, som peker videre mot Urke. Etter et stykke begynner det å bli mer steinur, og du kan se at stien deler seg opp, og oppover mot den første toppen vil du se flere stier og varder. Følg til topps hvor det blir grov steinur, men det er også her flere varder som viser vei. Følg bortover langs ryggen og, over den andre lille toppen, hvor det var enkelt å gå litt opp og rundt på siden til venstre. Ved det siste laveste punktet før det blir en bratt stinging kan du også se en stor varde som står litt nedi siden til venstre, og her kommer Slogråsa opp. Videre blir stigningen mer intenst, og videre er stien tydelig helt til topps, så det er bare å følge på. Når du kommer til det alle siste stykket, trengs det litt klyving. Hold deg til høyre for det steinpartiet som ligger helt oppe ved toppen. I klyvepartiet er det mange steder beskrivelser på hva som er enklest, men det er ikke mer komplisert enn at man selv ser hva som er enklest.

Den alternative stien som er merket på bildene ble prøvd ut på vei ned, ettersom flere andre gikk der. Litt løs stein, en god del gjørme langs stien, og tidsmessig tok den samme tid, så foretrekker selv hovedstien langs selve ryggen, men det er uansett greit å vite at den er der. :-)

Se også

Hornindalsrokken 1529 moh. RØD
Jønshornet/Ramoen 1419 moh. RØD
Slogen fra Øye 1564 moh. RØD
Sylvkallen 1310 moh. BLÅ

Trykk her for turbeskrivelse til Patchellhytta fra Liasætra!

Turbildene er tatt 8. september 2013

For flere turbilder fra turkamerat: