Skårasalen

Turbeskrivelse til Skårasalen (1542) ved Sæbø/Hjørundfjorden, en kjent topp i Sunnmørsalpene. Turen starter ved Årsetsætra i Kvistaddalen. Siden du også begynner ganske høyt, så er dette en av de enklere toppene om du skal over 1500 meter. Utsikten er imponerende!

1542 moh.

Lengde tur/retur
7 km

Tidsbruk tur/retur
3-5 t.

Sti
Godt synlig og merket hele veien.

Sko
Etter eget ønske. Ikke vått, men en god del enkel steinur.

RØD - krevende (mer info)

Bom
Kr 30,-

Turen opp til Skårasalen har ingen klyving, eller luftige partier langs ruten. Det er derimot ganske så luftig når du står på toppen og kikker ned. Stigningen er jevn, men tyngst i starten opp skogen, og videre opp Blåhorndalen. Steinur det meste av turen.

Følg rv. 655 mot Sæbø/Hellesylt fra Ørsta sentrum (står bare veinummer når du kommer inn i rundkjøringen), og noen få kilometer før du kommer til Sæbø, svinger du til høyre mot Kvistad. Veien går videre frem, svinger til høyre og ender like etter i et kryss, og her svinger du til venstre. Rett etter følger bom, og grusvei helt til du kommer opp til parkeringsplassen. På vei ned igjen kan du like gjerne kjøre rett frem i det siste krysset hvor du svingte til venstre - begge veiene leder samme sted.

Kommer fra motsatt retning, så følger du samme rv. 655 via Øye, og tar ferge fra Lekneset til Sæbø.

Fra parkeringsplassen går du rett frem og følger veien til du kommer til et skilt som markerer starten på stien. Stien vil videre gå oppover og til venstre for et rasområde, og deretter svinge svakt til venstre opp Blåhorndalen. Her vil stien gå over til steinur og snø, alt ettersom hvor tidlig på året du går. Flere varder vil i enden vise vei oppover fjellsiden, og stien var tydelig helt til toppen. Kanten oppe ved toppen er ikke til å spøke med - langt ned. :-)