Vardane fra Molværsbrauta

Vardane er den høyeste toppen i Sula kommune, og gir en flott utsikt over hele Sunnmøre. Stiene til toppen er det flere av, og mest vanlig er det å gå opp fra Langevåg via Vonhytta, eller fra Eikrem på den andre siden. Fra Langevåg er de to mest vanlige startstedene Molværsbrauta og Langevåg stadion. Denne turen går fra Molværsbrauta, og er en kortere rute.

Topphøyde                           776 moh.
Høydemeter tur                     695 meter
Total lengde                          7 km (korteste rute)
Total tidsbruk                        3-4 timer
Sko                                       Anbefaler vanntette sko
Vanskelighetsgrad                RØD - krevende (mer info)

Fra Molværsbrauta går turen rett på, så det er god stigning opp til Vonhytta. Gå alternativt til høyre når du krysser Vonløypa for en litt svakere stigning på en del av turen. Ellers enkel og grei.

Følg E136 ut av Ålesund, og forsett videre på E39 mot Bergen. Når E39 svinger av mot Solavågen, fortsetter du rett frem på 657 mot Langevåg. I Langevåg sentrum fortsetter du mot Molvær, og du vil etter kort tid få en Bunnpris-butikk på din venstre side. Ikke ta av til venstre rett etter butikken, men i det neste krysset. Følg svingen, og sving til høyre i neste kryss oppover Molværsbrauta. Følg denne veien helt til topps hvor du finner to parkeringsplasser med god kapasitet.

Sti
Godt synlig og skiltet flere steder. Fra parkeringen og helt opp til Vonhytta er det for det meste bratt steinrås.  Ikke vått opp hit. Fra Vonhytta og videre til Vardane er det mye myr, så her kan det være vått. Siste stigningen mot toppen er steinur.

Fra parkeringen går du bare over den lille broen og følger stien rett opp. Litt oppe, så står det skiltet "Gamleråsa" til venstre. Her kan du selv velge hvor du vil gå, for begge stiene møtes igjen lenger oppe. Rett etter de møtes, så krysser du Vonløypa, og her kan du gjerne gå til høyre for en mindre intens stigning til Vonhytta. Hvis ikke fortsetter du rett frem på "Breiveien" hvor du kommer opp til demningen ved Molværsvatnet, og følger langs kanten til høyre. Fra Vonhytta så fortsetter stien mot Vardene fra siden av hytta og oppover myrområdet. Ved den siste stigningen så skal du opp gjennom litt steinur, men her er sti, så det er enkelt å gå. Følg litt flatt bortover, og du er på toppen! :-)