Storhornet, Godøyfjellet fra Alnes

Turbeskrivelse til Storhornet (497) fra Alnes, på Godøyfjellet, Giske kommune. En av de mest populære turene i nærheten av Ålesund, hvor du både får se og høre havet på nært hold, før det blir total stillhet oppe ved Alnesvatnet. Kveldsturer for å se solnedgangen kan også anbefales. En av mine favoritter. Du kan også gå til Storhornet fra Gjuv, en kortere tur, delvis i skog.

497 moh.

Total lengde
6 km

Total tidsbruk
2-3 t.

Sti
Godt synlig. Delvis merket og skiltet.

Sko
Vanntette sko kan være en fordel. Det er ofte litt vått langs vannet, og lenger oppe, så fremt det ikke har vært tørt og fint i noen dager.

BLÅ - middels (mer info)

Parkering
Avgift ved bedhus kr 30,- (frivillig)

Middels tung tur. Det er en god og jevn stigning opp til vannet, før det er flatt, og en videre stigning til toppen.

Fra Ålesund følger du rv. 658 gjennom tre undersjøiske tunneler til du kommer til Godøya, og følg deretter fv. 125 videre mot Alnes. Du skal ta til venstre når kommer til bebyggelsen (se bilde). Avstand fra Ålesund sentrum cirka 20 km.

Fra parkeringsplassen ved bedhuset kan du enten gå rett opp en bratt skråning der du parkerer (alt. 1), eller du kan  gå bortover den øverste veien til du kommer til en rød låve, ta til venstre, og til venstre igjen på gårdsplassen (alt. 2 - se bilder).

Fra parkeringen ved tunnelen, kryss veien og gå forbi vannverket (rød bygning), så kommer du til en grind med skilt til Alnesvatnet.

Uansett hvor du starter, så kommer du deg til hovedstien, som tar deg oppover i rå og flott natur. Strålende utsikt til Alnes, sammen med lyden av havet som bruser innover stranda, og alt etter sesong, så kan du også møte på noen sauer på ferden opp.

Like før du kommer til Alnesvatnet, kan du du velge den ytterste stien (alt. 1) til venstre. Den er ikke merket, men ganske synlig.  Følger du hovedstien rett frem, kommer det skilt som viser retningen til venstre, på stien som går lengst inne ved vannet (alt. 2). På turbildene her gikk jeg den innerste stien opp, og den ytterste ned igjen. Det kan være gjørmete og litt vått langs vannet, og lenger opp mot toppen. Langs den ytterste stien finner du også Johan Skytt - en stein som står rett ut fra fjellet. Gå utpå om du tør!

Utsikt ned til Alnes en flott sommerdag - halveis til toppen.

Utsikt fra toppen en vårdag 2015

Solnedgang mars 2015

To alternativer for å komme seg til selve stien

Og to forskjellige alternativer for å komme seg til toppen

Alternativ 1 fra parkeringsplassen, rett opp. Følg pil på veien til høyre om du vil gå rundt

Tilbakeblikk ned mot parkeringsplassen

Kvilesteinen :-)

Tilbakeblikk fra toppen tilbake til stien.

Johan Skytt - våger du deg en tur utpå?

Turbildene er tatt 21. april 2013, og litt ekstra grønne bilder fra 26. juni 2013 under. Flere bilder fra Fjellgeita finner du her!