Grøtshornet

Turbeskrivelse til Grøtshornet (663) opp nordryggen. Ligger ved Vatne i Haram kommune. Du kan gå opp både fra nord, som er beskrevet her, men også fra sørsiden. Fjellet er en real fjelltur i seg selv, men føles litt som en lillebror når man ser mot Storfjellet i vest og mot Blåskjerdingen i øst.

Topphøyde                   663 moh.
Høydemeter tur            633 meter
Total lengde                 6 km
Total tidsbruk               2-3 t.
Sko                               Etter eget ønske
Vanskelighetsgrad      BLÅ - middels (mer info)

Det er en god stigning til toppen, og noen få steder hvor du må bruke hendene til toppen.

Følg E136 ut av Ålesund til du skal svinge til venstre mot Skodje/Brattvåg på 661. Avstand fra Ålesund cirka 40 km.

(Alternativt kan du kjøre fra Ålesund mot Ellingsøy på 658 (undersjøisk tunnel), og følge hele Ellingsøya på 107 videre mot Skodje kommune. Denne veien ender i et kryss hvor du kjører inn på 661 mot Brattvåg.)

Fra begge alternativene følger du videre mot krysset hvor du følger 661 videre mot Vatne. Etter et lite stykke tar du til venstre mot Hellandshamn på 145. Følg veien videre som går på siden av Grøtshornet, og parkeringen kommer på høyresiden når du kommer helt til enden av fjellet. Det kommer noen parkeringsplasser før den vi brukte også, men usikker på hvor stiene begynner her.

Stien finner du på den andre siden av veien. Det kan være litt våt myr i starten, og noen steder i fjellet, men for det meste er stien veldig fin og godt synlig hele veien. Litt gjørmete kan det selvsagt også være. Ihvertfall to steder må du støtte deg opp med å holde tak i greiner og steiner for å komme deg opp. Selve turen går kjapt gjennom skog før du følger opp ryggen helt til toppen. Flott tur! :-)

Se også
Tverrbotshornet 749 moh. RØD
Urfjellet fra Slyngstad 839 moh. RØD

Alle turer alfabetisk

Grøtshornet - på vei opp! :-)

Ta til venstre mot Hellandshamn

Litt skyer som er lagt på deler av bilder her, så stien er sånn cirka :-)

Starten på stien rett over veien! :-)

Forfriskende grønt ute

Utsikt utover litt nede i stien